Schoolplan

Ons schoolplan

Schoolplan Werenfridus 2025-2029: Samen bouwen aan een betrokken, zelfstandige en gemotiveerde toekomst.

In ons schoolplan vertalen we de kernbegrippen van het Tabor College (goed onderwijs, goed leven, goed samenleven en goed burger zijn) naar de visie van de sociaal betrokken, zelfstandige en gemotiveerde leerling, collega en ouder/verzorger op Werenfridus. Het schoolplan is gebaseerd op input van het hele team en feedback van leerlingen en hun ouders(s)/verzorger(s). Daardoor is het schoolplan echt van ons allemaal

Doel en ambitie 2029

Het schoolplan is een antwoord op de grote maatschappelijke en onderwijskundige uitdagingen van deze tijd, zoals polarisatie, de opkomst van kunstmatige intelligentie en de afname van basisvaardigheden.

We werken aan een stevige basis van kennis en vaardigheden bieden, zodat leerlingen in 2029:

  • Een soepele overgang hebben naar vervolgonderwijs of de arbeidsmarkt.
  • Zich ontwikkelen tot sociaal betrokken, nieuwsgierige en zelfstandige volwassenen.
  • Leren omgaan met tegenslagen en veerkracht ontwikkelen.

De drie overkoepelende ambities voor de komende vier jaar zijn:

  • Het vergroten van de sociale betrokkenheid binnen en buiten de les.
  • Het bevorderen van de motivatie.
  • Het vergroten van de zelfstandigheid en het doorzettingsvermogen van leerlingen.

Hoe gaan we dat doen?

De ambities zijn vertaald in een concreet actieplan opgedeeld in vijf categorieën: Pedagogiek, Didactiek, Onderwijsaanbod, Persoonlijke ontwikkeling en Ondersteuning.

Belangrijke speerpunten zijn:

  • Pedagogiek: Vastleggen van afspraken over ‘handig gedrag’ voor een veilige leer- en werkomgeving. De Werenfridiaan toont voorbeeldgedrag, met nadruk op oprechte interesse in de ander en luisteren.
  • Didactiek: Actief borgen van formatief handelen in de lessen om leerlingen verantwoordelijk te maken voor hun eigen leerproces. Het expliciet integreren van executieve functies (bijvoorbeeld leren-leren) in het curriculum, met name in de onderbouw.
  • Basisvaardigheden: Integratie van de kerndoelen voor taal, rekenen, burgerschap en digitale geletterdheid in het curriculum uiterlijk in schooljaar 2027-2028.
  • Onderwijsaanbod: Stimuleren van vakoverstijgend leren om kritisch denken en probleemoplossend vermogen te bevorderen. Doel is dat in 2028-2029 80% van de leerlingen deelneemt aan dergelijke projecten.
  • Persoonlijke Ontwikkeling: Focus op socialisatie, inclusie, internationalisering (via TTO en Erasmus+), burgerschap en het creëren van een veilige feedbackcultuur.

Met dit plan wil Werenfridus een school zijn waar iedereen zich gehoord en gezien voelt, en waar leerlingen optimaal worden voorbereid op hun onzekere, maar mooie toekomst.

Koers

Wij zijn als Werenfridus onderdeel van Tabor College. Samen met d’Ampte en Oscar Romero hebben we één duidelijke missie: goed onderwijs voor iedere leerling die we mogen verwelkomen in onze school. Hoe dat precies werkt, hebben we uitgewerkt in een koersdocument. In dat document staat vastgelegd waar we in 2027 willen staan – en hoe we daar komen. 

Goed onderwijs

Goed onderwijs vormt het kloppend hart van de school. Het is gericht op de kernvragen van het menselijk leven: Wat betekent het om goed te leven? Hoe kun je goed samenleven? En hoe word je een goede burger? Om antwoord te geven op die vragen, heeft ons koersplan drie belangrijke kernwaarden: goed leven, goed samenleven en goed burger zijn.

Wil je ons volledige koersplan lezen?

Werenfridus is een van de drie locaties van het Tabor College.

Zoeken...

Waar ben je naar op zoek?