Werenfridus biedt onderwijs aan vanuit veel verschillende invalshoeken. Daarbij is het belangrijk om – voor zover mogelijk – mee te gaan met de ontwikkelingen in de maatschappij. Daaronder vallen nadrukkelijk ook ontwikkelingen in wetenschap en techniek, juist omdat deze van grote invloed zijn op het dagelijks leven.
Een ontwikkeling die de afgelopen twintig jaar stormachtig is geweest, en daarom wel eens de ‘vierde industriële revolutie’ wordt genoemd, is Computer Aided Design met behulp van 3D-printers. Voor wie daarmee minder vertrouwd is: dit zijn apparaten die driedimensionale voorwerpen kunnen printen. Letterlijk. Met allerlei verschillende materialen, variërend van kunststoffen, metalen, voedsel, tot beton. Dit soort machines zijn de afgelopen 10 jaar steeds meer binnen het bereik gekomen van mensen buiten wetenschap en industrie, laten we zeggen, de consument.
Waarom op school?
In de toekomst zal het gebruik van de 3D-printer steeds ‘normaler’ worden. We gaan toe naar een technologische verandering waarin iedereen zijn eigen producten zal kunnen uitprinten. Maar waarom een 3D-printer op school? Door de leerlingen nu al in aanraking te brengen met de 3D-printer en met het ontwerpen van 3D-designs, hebben zij een mooie voorsprong op leerlingen die hier niet mee zijn ‘opgegroeid’.
Mensen die al kennis hebben gemaakt met het fenomeen 3D-printen zijn laaiend enthousiast. Het vergroot vaardigheden als zelfstandigheid en samenwerking bij leerlingen. Ook het creatieve denkvermogen en het technisch inzicht van de kinderen wordt geprikkeld. Deze factoren zijn ook belangrijk om het onderwijs op het gebied van wiskunde, design, engineering en technologie een impuls te geven. En juist daarom koos Werenfridus voor een 3D-printer op school.
Wat doen we op Werenfridus?
Het maken van 3D-geprinte voorwerpen vereist dat er eerst in de computer, met behulp van speciale 3D-programma’s, een driedimensionaal model van het gewenste voorwerp wordt gemaakt. Dat is al een hele stap op zich, omdat het ruimtelijk inzicht vereist, het omgaan met soms weerbarstige software en soms zelfs programmeerwerk.3D-printen is nu al door avontuurlijke leerlingen van brugklas tot bovenbouw ingezet bij werkstukken voor CKV, Global Citizenship en beeldende vorming. Naast 3D-printen is 3D-scannen inmiddels ook al mogelijk. Ja, ook bij ons.