Leerhuis Maatschappij

Samenleving op school

Alle vakken binnen Leerhuis Maatschappij houden zich bezig met vraagstukken over ons samenleven; in het verleden, nu en in de toekomst. Deze vakken zijn daardoor direct voor jou van belang. 

In de brugklas start je met aardrijkskunde, geschiedenis en wereldburgerschap. In de jaren erna komen daar levensbeschouwing, economie, filosofie en maatschappijleer bij. Als je voor een EM- (Economie en Maatschappij) of CM-profiel (Cultuur en Maatschappij) kiest, ben je ook in de bovenbouw regelmatig bij Leerhuis Maatschappij te vinden. Dit leerhuis is te herkennen aan de rode kleur.

Video afspelen

Aardrijkskunde

Bij aardrijkskunde gaat het altijd om plaatsen, of ze nou dichtbij zijn of ver weg. Maar we kijken niet zomaar naar een plek, we zoeken de verbanden met mensen en met natuurlijke processen. Zo leer je bijvoorbeeld hoe het klimaat in elkaar zit, hoe we veilig blijven van wateroverlast, hoe vulkanen ontstaan, hoe culturen van elkaar verschillen (of juist overeenkomen), waarom mensen migreren en hoe steden opgebouwd zijn. 

Waar je ook kijkt, aardrijkskunde is overal. Als je het nieuws kijkt komen er veel aardrijkskundige onderwerpen voorbij, maar ook als je om je heen kijkt in de stad of als je op vakantie bent. Waarom is het zo zonnig en warm in Zuid-Frankrijk en waarom zijn de bergen zo hoog in Oostenrijk? We willen graag dat je nieuwsgierig wordt naar de wereld om je heen, zodat je beter weet hoe het echt zit en je kritisch je mening kunt vormen. We leren daarom niet alleen in de klas, maar gaan ook naar buiten met excursies. Over de wereld leren gaat immers het beste als je er echt op uit kunt!

Aardrijkskunde wordt in de onderbouw aan alle drie de jaren gegeven. Dit kan in het Nederlands, maar ook in het Engels. Na deze periode kun je aardrijkskunde als (profiel)keuzevak kiezen. 

 

Economie

Bij economie bekijken we de wereld om ons heen met een economische bril. Tijdens de lessen worden hedendaagse verschijnselen kritisch bekeken en beoordeeld met gebruik van economische begrippen, zoals vraag en aanbod, de conjunctuur, het Keynesiaans model, arbeidsproductiviteit, consumptiegoederen en duurzaam ondernemen. Bij economie wordt er veel van je leesvaardigheid gevraagd, maar rekenvaardigheid is ook belangrijk. Ook andere vaardigheden zoals het aanleren van begrippen, het interpreteren van functies en het formuleren van verklaringen zijn belangrijk om dit vak met een voldoende af te sluiten. Het gaat er uiteindelijk om dat je verbanden kan zien tussen de economische begrippen en theorieën en de eigen leefomgeving.

Bedrijfseconomie is een geschikt vak voor leerlingen die interesse hebben in ondernemerschap, rekenen en cijfertjes. Het keuzevak wordt gegeven in 4 en 5 (t)havo en in 5 en 6 (t)vwo. Het geeft een hele goede basis om na jouw havo of vwo een vervolgopleiding te volgen op financieel, economisch of management gebied. Ook is financiële zelfredzaamheid een belangrijk thema.

Filosofie

Bij filosofieonderwijs leren leerlingen zich verhouden tot zichzelf, anderen en de wereld om hen heen. Naast kennis van de filosofische ideeëngeschiedenis en het leren van kritische denkvaardigheden, staat het ontwikkelen van een eigen, weloverwogen visie op maatschappelijke, wetenschappelijke en existentiële vraagstukken centraal.

Op Werenfridus wordt het vak filosofie al in de tweede klas gegeven. Als je vwo doet, kun je in klas 4 en/of 5 weer voor dit vak kiezen. Het is dan een vak in de vrije ruimte en een keuzevak in het profiel Cultuur en Maatschappij.

Geschiedenis

Geschiedenis gaat niet alleen over het verleden, maar ook over de wereld van nu. We bestuderen het verleden om het heden beter te verklaren, dus: hoe zijn we tot de samenleving van nu gekomen? Een voorbeeld hiervan is de democratie die we in Nederland hebben. Dit bestuurssysteem is gebaseerd op een aantal voorbeelden die we eerder in het verleden hebben gezien, zoals dat van de oude Grieken.

Bij geschiedenis beginnen we helemaal bij het begin: de allereerste mensen. In de onderbouw gaan we van vroeger naar later, waarbij we eindigen in de twintigste eeuw. In de bovenbouw doen we dezelfde volgorde nogmaals, maar dan met extra uitdaging en verdieping. De ene keer pakken we de stad Hoorn erbij om te kijken naar handel in de vroegmoderne tijd, terwijl vwo-leerlingen die examen doen in geschiedenis ook de geschiedenis van China bestuderen. We gebruiken natuurlijk onze lesboeken, maar gebruiken ook andere materialen om vroeger te bestuderen. 

Als je geschiedenis in het Engels doet omdat je voor tweetalig hebt gekozen, is taal een belangrijk onderdeel van het vak. We zijn veel bezig met schrijven, lezen en spreken, waardoor je de Engelse taal nog beter gaat beheersen. 

 

Maatschappijleer

Op Werenfridus krijg je in 5 (t)havo en 4 (t)vwo maatschappijleer. Dit vak gaat over de Nederlandse samenleving, waarbij je leert iets van verschillende kanten te bekijken. Je gaat door dit vak beter zien hoe de Nederlandse samenleving in elkaar zit en wat jij daar persoonlijk mee te maken hebt. Je leert ook hoe je een maatschappelijk probleem overzichtelijk kunt beschrijven en analyseren.

Als je (t)havo volgt, krijg je in klas 4/5 ook maatschappijwetenschappen. Hierbij gaat het meer om de structuren en processen van de samenleving en het samenleven. 

Religiestudies

Bij religiestudies krijg je antwoord op de vraag wat religie is, welke rol religie speelt in de wereld en in de levens van mensen. Je leert over verschillende religies, gaat aan de slag met levensvragen en de antwoorden die jij en anderen daarop gegeven hebben.  

Op Werenfridus wordt religiestudies gegeven in 2 havo, 3 (t)havo en 3 (t)vwo en in 4 vwo. Binnen het vak religiestudies krijg je de gelegenheid om te zoeken en te ontdekken; om een mening te vormen en die te verwoorden naar elkaar. 

Wereldburgerschap

Op Werenfridus vinden we het belangrijk dat we je kennis laten maken met verschillende culturen en religies in de wereld. Daarom zijn wij een Unesco-school. Internationale verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit zijn belangrijke doelstellingen voor scholen met het Unesco-schoolprofiel. We helpen je een eigen mening te vormen, maar ook hoe je die het beste kunt verwoorden. Wij streven ernaar dat onze leerlingen wereldwijs zijn als ze onze school verlaten. Daar werken we aan binnen de reguliere vakken en tijdens projecten. Binnen de lessentabel geven we hier vorm aan via het vak ‘wereldburgerschap’ (WB).

Op de tweetalige afdeling heet dit vak Global Citizenship (GC). Tijdens de les spreken de leerlingen alleen Engels en werken ze aan hun internationaal portfolio. Er worden projecten gedaan waarin verschillende vakken zich buigen over diverse aspecten van de Europese eenwording en wereldoriëntatie. Leerlingen maken hier kennis met de basis van internationaal denken en doen. Op zowel havo als vwo is dit vak opgenomen in de lessentabel van klas 1 en 2. Binnen het vwo zijn de GC-doelstellingen in klas 3 t/m 5 onderdeel van de leerstof in de vakken en projecten. In klas 4 t-vwo start het bovenbouwprogramma van Global Citizenship en is het weer als vak opgenomen in de lessentabel. Tijdens GC-bijeenkomsten in klas 4 t/m 6 wordt onder andere aandacht besteed aan wereldproblemen, een internationale stage en debattechnieken, waarbij Unesco en de VN als voorbeeld dienen om wereldproblemen bespreekbaar te maken.

Wereldburgerschap is niet alleen weggelegd voor onze tweetalige leerlingen. Het is belangrijk voor al onze leerlingen en onze coördinator (wereld)burgerschap draagt zorg voor mooie uitwisselingen, themadagen en projecten. Docenten kunnen extra scholing in Europa volgen via Erasmus+ subsidies. Zo halen we de wereld de school binnen en trekken we met leerlingen de wereld in.

Werenfridus is een van de drie locaties van het Tabor College.

Zoeken...

Waar ben je naar op zoek?